söndag 7 december 2008

Helgens boktips nr.2

Härmapan grinade igår. Som ett litet barn.
Varför?
Jo, jag läste färdigt Innan jag dör av Jenny Downham.
Den handlar om Tessa som är sexton och snart kommer att dö i leukemi. Helt osentimentalt får vi följa Tessa under hennes sista månader i livet. Det är så mycket hon vill göra. På sin vägg skriver hon en lista på tio grejer hon ska ha gjort innan hon dör. Knarka, knulla, bryta mot lagen... listan är lång och föränderlig.

Och för att boken ska bli extra sorglig hittar Tessa så klart kärleken. I elfte timmen när hon är så svag att de knappt kan älska utan att riskera hennes liv.

Det tog ett tag innan jag kunde lägga boken på nattduksbordet efter att ha läst sista sidan. Jag höll den i mina händer, smekte omslaget, funderade, grät. Det är inte ofta en bok berör så djupt.
Efteråt lusläste jag ett veckogammalt exemplar av Aftonbladet bara för att skingra tankarna. Läste varenda artikel, löste båda korsorden och sudokut. Men det hjälpte inte, när jag blundade kom Tessa tillbaka.

Läs Innan jag dör innan du dör.

Snyftare.

Inga kommentarer: