tisdag 22 juli 2008

Uppdaterat hem. Uppdaterad blogg.

Ofta räcker dygnets timmar inte till, men jädrar vad man hinner ibland.

Igår och idag har Härmapan och (den från Spanien äntligen hemkomne) maken hunnit som fan. Med att uppdatera hemmets inredning. Det behövdes, efter att ha flyttat från 44 till 110 kvm har det varit lite tomt omkring oss. Vi har liksom inte haft några möbler att fylla ut med, fast det börjar ordna upp sig nu. Tjo.

Helgen spenderades för övrigt hos de värmländska svärföräldrarna, de är snälla och säger (precis som maken) ölöppnare med fyra ö:n, såhär: ôlôppnôrô.
När vi var i sommarstugan rotade vi runt i den gamla ladan och se på fan, vi hittade en del godsaker, bl.a. två Stringhyllor som numera hänger i vårt vardagsrum. Bättre det än att de ligger i ladan och rostar.

Det spöregnade när vi var i stugan, det gör det alltid, rätt trist. Så för att hotta upp vistelsen beslöt vi oss för att fiska. Problemet var bara att man mest troligt behöver fiskekort för att fiska där. Det hade inte vi. Så när vi stötte på ett äldre par som misstänksamt spankulerade runt sjön började vi ljuga.

Gubben vi mötte frågade:
- Jaha, blir dä nå fesk eller?

Min make, raketforskaren, svarar:
- Eh, vi är inte ute och fiskar... på det sättet.

Hej tjuvfiskare! Där travar vi runt i gummistövlar, med en påse med drag och kastspö - fast alltså "vi är inte ute och fiskar... på det sättet". I och för sig hade draget inte ens nuddat vattenytan vid det laget, så det var ingen lögn. Vi hade ju inte BÖRJAT fiska ännu. Men ändå. Uppsåtet!
Sedan gick vi därifrån, jättefort, för det var himla pinsamt. Härmapan blev så nojig att jag lade ner hela projektet innan det ens startat. Kastade inte ett kast. Olagligheter. Huvva.

Nu ska jag baka rågkakor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

en jag känner åkte fast för tjuvfiske. han fick böter och alla fiskegrejjerna hamnade hos polisen. sen fick han åka dit och hämta tillbaka allt. med svansen mellan benen. fast det var några månader senare. så jag talar nästan av egen erfarenhet när jag säger : bra gjort jullan! det är inte värt en aborre och några bottennapp.

HÄRMAPAN sa...

Malin...

Det var precis den historien jag hade i bakhuvudet när jag tog mitt beslut att INTE bli en tjyvfiskare.

You gotta learn from other peoples mistakes.

Anonym sa...

"Men vi fiksar inte på det sättet" haha, way to go Snake!

Anonym sa...

menar naturligtvis fiskar.