måndag 24 november 2008

Född en blå dag.

'

En bra bok fastnar, var det någon som sa.
Härmapan har hittat en bra bok. Började läsa igår kväll, låg där i sängen och bläddrade en bra stund men efter tjat från Apmannen tvingades jag motvilligt släcka lampan. När Lillapan skulle nattammas vid fyrarycket återupptog jag läsningen. Sov en stund, började läsa vid åtta i morse igen. Sedan dess har jag läst när jag skitit, druckit kaffe, borstat tänderna... Åh, jag älskar den där känslan när man hittat en bok som är omöjlig att lägga ifrån sig.

Föremålet för beundran heter i det här fallet Född en blå dag och är skriven av Daniel Tammet. Daniel har bl.a. diagnoserna Aspergers- och Savant-syndrom. Det innebär att han har en unik matematisk och språklig förmåga. Haja att snubben kan rabbla upp 22 514 decimaler till pi. Dessutom talar han tio språk (han har säkert lärt sig fler nu, boken är ju två år gammal).

I sin självbiografi förklarar han hur han tänker sig siffror som former och ord som färger, det fenomenet kallas för synestesi. (Annika Norlin har förresten skrivit om sin synestesi på Säkert!-bloggen).

Läs Född en blå dag.
Den är utgiven av Natur & Kultur.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag visste inte att apmannen har poserat för en julkalender, kolla själv.

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/woman/real_life/article1958412.ece

P.S Hoppas att jag inte förstör någon slags överraskning nu!